2008-07-12

Idag fick det bli träning nere i paddocken själv för våran del. Åkte ju iväg på praktik ner till skåne och var borta hela juni, så då fick Pyssling mest vila sig i form. Men jag kände att åtminstone en gång borde jag ju träna med honom innan jag skulle träna för Barbro igen. Så det blev att ta med sig Pyssling ner till paddocken och fösöka träna lite. Då var han raka motsatsen mot hur han var hos Alexandra där vi tränade sist.. Nu gjorde han en framdelsvändning (väldigt perfekt, men ändå) utåt så fort jag tog minsta lilla i yttertömmen. Dessutom var han ännu mer stissig än han var sist, hade väl överskottsenergi så det skrek om det.. Så han ville mest bara springa runt och inte lyssna på mig..

Tänkte att då får han väl springa då om det är det han vill. Men då ska han arbeta och gå i kort galopp och lyssna på mig. Var svårt att orka hålla honom i kort galopp på volten varv efter varv. Så då fick jag ändra taktik lite. Fick samtidigt bli väldigt mycket igångsättningar och övningar som kräver att han lyssnar på mig. Då fick jag samtidigt öva på att befästa mina kommandon bättre, som sen visade sig att jag valt fel.. Men men, man kan inte få allt.

Hur som helst, då övade vi på att galoppera ett halvt varv på volten, bryta av till trav och trava ungefär en fjärdedel. För att sen bryta av till skritt och skritta ett par steg innan det blev trav en fjärdedel igen och sen kort galopp ett halvt varv. Efter ett tag gick det väldigt bra, visserligen hade Pyssling nästan lärt sig övningen utantill.. MEN, han lyssnade väldigt bra. För om jag såg att han var på väg att göra nästa steg lite av sig själv, så var det ju bara att köra på lite till så som man redan gjorde, eller göra något hela annat. Som om han försökte bryta av till trav från galopp, så antingen var det bara att köra på galopp ett helt varv istället, eller bryta av till skritt istället. På så sätt får man ju en häst som lyssnar bra men som samtidigt inte gör något förrän den får kommando. Det här funkar extra bra med Pyssling eftersom han HATAR att göra fel! :P




Prinsen min har fått syn på något när vi står och
väntar på att få komma in i stallet efter träningen.
(Jag tog av all utrustningen och bytte till grimma,
så tro inte att jag tömkörde såhär bara)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0