2008-08-13

Idag tänkte jag påbörja att vänja Pyssling vid att man lägger på och tar av selen, eftersom han tycker det var lite småfarligt, eller mer konstigt kanske.. Hur som helst, så när vi hade tagit in hästarna tog jag ut Pyssling i gången och hämtade selen och la på den två gånger och spände allt och så. Tänkte att eftersom mamma ändå stod och pratade med Maria så kunde jag ju likagärna öva Pyssling på det. När jag hade lagt på den en andra gång kom jag på att han antagligen inte var van vid att röra sig med en sele på sig, och den kunde ju faktiskt hända att han kunde få panik då. Så jag tog ut honom i stallet och gick ett varv runt hela gårdsplanen, travade lite och så med så han skulle få känna hur det kändes. Det gick fin fint och vi gick tillbaka till stallet.

Tog av allt och var på väg att ställa in honom i boxen igen när mamma precis började borsta, men pratade om att vi inte skulle rida. Då la jag på selen igen och började spänna allt för jag tänkte att jag går en liten runda iaf, så han får vänja sig vid den på sig. Men då skulle mamma tydligen rida med ändå. Då kom jag även på att det kan ju vara bra att borsta sin häst innan man slänger på en sele som kan trycka och skava och så.. :P haha, jag är smart ibland. noot :P

Hur som helst så fick jag ju ta av selen igen och borsta av Pyssling innan det var dags att lägga på selen ytterligare en gång. Tror Pyssling började bli rätt van vid att selen åker av och på ibland, vid det här laget för han stod mycket mer stilla och avslappnat. Så när selen var på och mamma var klar med Gniztha så gick vi en liten runda som tar runt 30 minuter. Det var mestadels skritt eftersom att jag gick, men även lite trav för att han skulle få känna på selen igen och för att jag skulle se hur det såg ut när han kom i arbete lite mer. Började även förbereda honom på att ha vagn genom att dra lite här och var, som i draglädrena och i bakselen. Visserligen bara i en sida och en rem i taget, men ändå så att han fick känna lite tryck lite här och var. Detta gjorde jag mest för att se hur han reagerar, och så att han är lite van när han kommer ner till skolan. Han brydde sig inte ett dygg, drog emot bara när jag drog i draglädret. Frågan är om han kanske inte varit inkörd tidigare..?

Hur som helst så skötte han sig bra och verkade trivas rätt bra med att gå i sele (: Hoppas han trivs lika bra med att ha vagn bakom sig sen med (:

Kommentarer
Postat av: Mariah

Nej, Pyssling är verkligen sig lik. Lika fin och de där kloka vackra ögonen med glimten i =)

Ja, tänk alla år han var på ridskolan. Jag tror aldrig han trivdes något vidare där.

Han var en enmanna ponny, det märktes tidigt och tydligt! Ja, precis! Såg Pysslings gamla

namnskylt som hängde på Brätte än. Vilka minnen som kom, blev typ tårögd. Den hänger där

och betyder ingenting för de barnen som rider där nu. Men för mig var han så mycket. Jag

kommer ihåg att jag undrade om han fortfarande levde. Han är bara 2 år yngre än mig ^^



Nej, jag gick runt och undrade så länge vad som hände med han. Men nu äntligen vet jag =D

Du ska veta vad glad jag är att jag hittade din blogg och fick se bilder och veta att han

har det så bra hos dig och att han är kvar där! =)



Ja det var nog att han var en ponny som inte tyckte om tjo, skrik och tjim. Han gillade inte

det där med att ha för många ryttare, olika hela tiden. Så han kunde bitas, sparkas,

lägga öronen bakåt och varna. Det gjorde att många var rädda för honom och inte vågade gå in.

Aldrig emot mig, för vi hittade varandra direkt. Men jag var litet äldre än de flesta tjejerna i

stallet åså. Ja, verkligen! Så som du beskriver han är precis den ponnyn som var min bäste vän!

Så glad att han kom till bra människor! Ja, han förtjänar att ha ett och samma hem efter alla

de tunga åren på ridskolan. Så bra att ni har möjligheter till det!



Då är vi två som aldrig kommer glömma Pyssling den dagen det sker. Men jag ber om att det är såå många år kvar tills dess!

Läste om ditt projekt att köra in Pyssling och det är kanon! Han älskar att jobba och göra rätt för sig.

Som jag såg att du skrev; han hatar att ha fel! Såå klockrent! Men om jag inte minns fel så var

han antingen inkörd sedan innan eller om det var påbörjat. Kommer inte ihåg exakt >_<

Våran gamla ridskolechef nämnde det en gång.

2008-08-14 @ 13:38:45
URL: http://nintendoandme.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0