2008-06-06

Kass uppdatering jag vet. Men om ni läser det inlägg jag håller på med på min andra blogg så kommer det en förklaring till varför jag varit så urusel på att uppdatera båda min bloggar denna sommaren.. http://rum311.blogg.se

Hur som helst, denna dagen var det tömköring för Barbro. Som för övrigt är min körlärare i skolan också. Jag var skitnervös när vi åkte dit. Så klart att man vill visa att ens häst, och en själv med för den delen, är duktig. Sen såg jag det hela lite som en audition för om han skulle få följa med till skolan nu till hösten. För hade han inte skött sig det minsta så hade han ju inte fått följa med på inkörningen sen.

Det började väl lite si sådär.. När jag tog loss tömmarna och skulle få ordning på allt innan jag körde igång så fick han något ryck, och helt plötsligt stod vi ansikte mot ansikte istället. Inte riktigt tanken när man ska tömköra.. :P Men vi redde ut det och vände runt honom. Sen skötte han sig jättebra under träningen, särskilt med tanke på att han inte varit tömkörd mycket det senaste. Han hade lite överskottsenergi, och var lite stissig eftersom det var ett nytt ställe vi var på och så, lite hästar att titta på mm.. Men han skötte sig bra och jag var nöjd med honom!

Barbro tog tömmarna och kände lite på honom med, och då gick han självklart ännu bättre. Blir så sur på sånt. Hur kan hon som aldrig ens har sett honom innan, få honom att gå så mycket bättre än han gör med mig som då hade haft honom i 6 år lite drygt? Men det är väl när man kan sånt som man är en duktig ryttare/kusk. Det är ju skillnad på om man kan rida/köra sin egen häst bra, den som man känner och är van vid. Men kan man få en helt okänd häst att gå bra, DÅ är man duktig enligt mig! Det är väl målet att man ska bli sån någon gång i framtiden antar jag..

Hur som helst, denna bloggen är ju lite till för att jag ska ha koll på vad jag gör hela tiden med mitt projekt, ska ju skriva in allt jag gör som har med projektet att göra.. Så jag får väl ta lite sånt nu med, sånt jag har nytta av sen när jag ska skriva min inlämning om allt det här sen.. :P haha.

Eftersom Pyssling var lite stissig och så då, så tog vi det mest ganska lugnt. Körde lite på fyrkanten, mest för att få honom att inte falla in så mycket. Då fick jag öva väldigt mycket på att inte hålla nåt i innertömmen utan bara i ytter. Det kändes lite annorlunda, eftersom jag är van vid att rida väldigt mycket med båda tyglarna. Men när vi väl fick kläm på det där så gick han mycket bättre sen. Men sen blev det mer och mer arbete på volt, det är ju lättare för kusken att vara på volt om man ska låta hästen arbeta i en högre gångart än skritt. Så vi var inne på volten och vade mest på samma sak faktiskt, att få honom att gå kvar ute på spåret, och på ytter töm. Det var svårare och krävde mer arbete. Men vi fick en del beröm, och det är ju alltid kul :) Jag fick extra beröm för att jag låter mina egna ben och fötter följa exakt samma riktning som den hästen går i, det var tydligen sånt många hade väldigt svårt för.. :P

Fick i läxa att vi skulle öva på lite samma saker, få honom att gå kvar ute på ytter töm och på spåret istället för att falla in mot mig hela tiden. Sen också att försöka få honom att länga lite på steget, inte bli så "trippig" och slappna av mer. Det är svårt med den hästen kan jag säga!



Still going strong
Dryga 6 år tillsammans, och många många fler ska det bli.
Du och jag vännen, du och jag <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0